blisko

Czy opłaca się korzystać z usług utrzymania czystości?

Czy opłaca się korzystać z usług utrzymania czystości?

W dobie raz za razem łatwiejszego dostępu do wielu usług coraz częściej podsłuchujemy o tym, że część zadań związanych z przesuwaniem firmy jest delegowana na dworze. Wyspecjalizowani partnerzy od dawna już realizują dla przedsiębiorców usługi prowadzenia procesów HR-owych, marketingowych czy obsługi nieruchomości. O tym, czy przy ogóle i kiedy powinno się zlecić komuś dbanie na temat czystość naszej hali produkcyjnej czy biura, pytamy Przemysława Osowieckiego, eksperta związanego z tą branżą od więcej niż dekady.

- Na pierwsze chcę zapytać o to, czy sektor utrzymania czystości rozrasta się bądź też maleje?

- Z roku na rok kalendarzowy widzimy, że zapotrzebowanie na wszelkie usługi zewnętrzne sukcesywnie rośnie. Mam na sądzi ogólny trend, nie wyłącznie dotyczący usług utrzymania nieskazitelności. Dzieje się tak zwłaszcza dlatego, że większość kontrahentów skupia się na centralnych procesach dotyczących generowaniem profitu, jednocześnie starając się usuwać pozostałe działania nie wspierające bezpośrednio tego celu. Jak społeczeństwo dostrzegliśmy, że odrzucić musimy znać się dzięki wszystkim i lepiej wydaje się polegać na fachowcach specjalizujących się w danym zakresie. Za pomocą temu wszyscy zyskują. Nic dziwnego, że nasilający się trend outsourcingu widoczny jest coraz bardziej.

- Zlecenie sprzątania na zewnątrz jest na pewno wygodne, lecz czy też opłacalne?

- W tej sprawie uważam, że należy komunikować bardziej o zyskach i stratach niż opłacalności rozumianej wyłącznie finansowo. Niektóre spółki od lat utrzymują posady pracy dla osób, które sprzątają biura czy magazyny. Rosnące koszty takiego podwładnego w ostatnich latach sprawiły, że zaczęto myśleć o oszczędnościach. Wraz z drugiej strony, mamy duży deficyt osób w dziedzinie roboty, które chcą takie zadania wykonywać. Pojawia się w tym miejscu potrzeba ciągłego rekrutowania i szkolenia pracownika – co generuje kolejne koszty. Przy tym miejscu z pomocą przychodzą właśnie takie przedsiębiorstwa jak Ever.

- Proces sprzątania to chyba proste czynności?

- Tak może się zdawać. Prawda jest jednak odmienna. Wraz ze wzrostem wzorców biur, fabryk oraz potrzeb klientów, zmienić się musiała także jakość usług jak i sam sposób ich wykonywania. Wraz ze ciągle rosnącym niedoborem pracowników objawia się potrzeba poszukiwania rozwikłań zwiększających wydajność czy zastępujących samą pracę fizyczną. Pomoc w rozwiązaniu tych problemów, zapewnia robotyka, nanotechnologia czy urządzenia IoT. Dziś technologia i specjalistyczne rozwiązania sprawiają, że proces utrzymania czystości przebiega sprawniej i bezpieczniej.

- Wspomniał Pan na temat zyskach związanych z outsourcingiem – co można do odwiedzenia nich zaliczyć?

- Głównie, najbardziej poszukiwany aspekt na świecie – innymi słowy święty spokój przedsiębiorcy. Nie ma tu ani krzty przesady. Ze swojego praktyki wiem, jak bardzo przedsiębiorcy są zaskoczeni tym, iloma kwestiami trzeba się zajmować, by utrzymać czystość czy umożliwić bezpieczeństwo w budynku. Korzystając z outsourcingu nie powinniśmy posiadać aż tak równo rozwiniętych struktur rekrutacyjnych, nadzorujących czy szkolących personel, silnie rozbudowanej własnej przestrzeni przemysłowej na środki czystości jak i również niezbędny sprzęt, który się także zużywa w czasie pracy. Kolejny temat to mycie wyposażenia wewnątrz firm turystycznych, zmiana worków i wynoszenie śmieci – niewielu ludzi tak naprawdę zdaje sobie materię, jak wiele nasze miejsca pracy generują odpadów. Mądrość specjalistów w danej dziedzinie pomaga ograniczać te niedogodności. Odrębną sprawą jest koszt zakupu środków chemicznych, w szczególności w firmach przemysłowych, gdzie zwykły płyn okaże się niewystarczająca do usunięcia śladów po smarze czy plam po paliwa.

- Wspomnieliśmy również o zysku w aspekcie pracowników. Co dokładnie proch Pan na myśli po tej kwestii?

- Nie sposób przecenić pozycji bezpieczeństwa związanego z rękojmią wykonania usługi na termin i z należytą klasą. Decydując się na współpracę z firmą zewnętrzną nie zaakceptować musimy się martwić na temat to, że nasz własny personel utrzymania czystości zachoruje lub porzuci pracę, zostawiając nas z problemem. Ponadto, samo zatrudnienie pracownika do odwiedzenia takiego działu, to nie lada wyczyn, gdyż coraz to większa rzesza obcokrajowców, którzy w Polsce wykonywali tą pracę, szuka okazji do wyjazdu do innego kraju, najlepiej w strefie Euro. Ponadto, po przebrnięciu przez zawiłe procedury zatrudnienia takowej osoby dochodzi oczywiście sprawa zapewniania mu lokum jak i również utrzymania. Zważywszy, że odrzucić mamy żadnej gwarancji, że nasz nowy pracownik sprowadzony z zagranicy z takowym trudem nie wybierze innego pracodawcy za tydzień, jest to spory kłopot i ryzyko. Umowa z firmą zewnętrzną daje nam po tym zakresie święty spokój.

Foto: Materiał zewnętrzny

- Po czym jako przedsiębiorca mogę poznać, że najwyższa pora pomyśleć o zleceniu na dworze procesu czyszczenia?

- Takich symptomów jest kilkanaście. Pierwszym z nich może stać się moment recesji i szukania oszczędności. Wówczas, starając się optymalizować różne elementy działania firmy, warto sprawdzić, czy bardziej nie opłaca nam się zatrudnić partnera z zewnątrz, zarówno pod względem finansowym, jak i również nakładu sił. Innym sygnałem może być sezonowość, czyli coś, co jest największą siłą i słabością branży np. hotelarskiej bądź przetwórczej. Corocznie w sezonie od maja do wrześnie bardzo ciężko znaleźć wykwalifikowany personel. Kolejnym elementem może być niewystarczająca technologia doprowadzenia do czystości jaką dysponujemy – przy to wliczają się również środki, sprzęt jak i wiedza na temat owego, jak dany rodzaj poplamienia usunąć. Dodatkowo istnieją również takie sektory przemysłu, jakich utrzymanie czystości uwarunkowane wydaje się różnymi przepisami i wskazane jest w tych wypadkach rozłożyć się ryzykiem z ekspertem.

- Zakładając, iż postanowiłem rozważyć opłacalność zlecenia sprzątania na dworze, jak zbadać, że dany partner stanie się godny zaufania?

- Na rynku istnieje kilkanaście tysięcy firm oferujących tego typu usługi. Najlepszym sposobem wydaje się weryfikacja referencji, sprawdzenie obliczenia zysków i strat konkretnego podmiotu gospodarczego, analiza wysokości polisy, wymóg dostarczenia zaświadczeń z ZUS i Urzędu Skarbowego o niezaleganiu wraz z składkami. Ważnym elementem jest sprawdzenie także ilości zatrudnianych przez taką firmę osób, strukturę zarządczą, stosowany sprzęt i rodzaj umów spośród pracownikami. Warto zapytać na temat preferowany model codziennej współpracy, sposób monitorowania wykonanej pracy i technologię jaka zostanie stosowana – dzięki nim wyczujemy, czy dana przedsiębiorstwo to profesjonaliści i specjaliści swej dziedzinie.

- Jak wyłonić najlepszą ofertą po sprawdzeniu potencjalnych partnerów?

- W Naszym kraju, niestety, nadal mamy syndrom najniższej ceny. Pod kątem wyboru optymalnego rozwiązania po większości wypadków rozmawiamy za pośrednictwem pryzmat budżetu. Ok, to zrozumiałe, ale czy zawsze jest to rozwiązanie przyzwoite? Jestem wielkim zwolennikiem funkcjonowania na bazie otwartej księgi. Wspólnego ustalania warunków współpracy, połączonego poszukiwania optymalnego rozwiązania. Wskazane jest wybrać dwóch lub kilku finalistów na podstawie wspomnianych wcześniej warunków. Następnie zaprosić do siebie ich członków i podczas bezpośredniej gadki dopytać o wszelkie elementy. Przeprowadzić rozmowę na regule otwartej księgi. Na ukończeniu wystarczy porównać przedstawione oferty, koszty i wiedzę kandydatów oraz wybrać to, co nam najbardziej odpowiada.

Foto: Materiał zewnętrzny

- W co dzień pracuje Mężczyzna w przedsiębiorstwie Ever Team specjalizującym się między innymi w kompleksowym utrzymaniu czystości. Jak z punktu widzenia pracy w tej branży jest największym wyzwaniem?

- Wyzwań przed branżą jest bardzo wiele. Brak kandydatów do robocie, konieczność ciągłego podnoszenia wydajności czy usprawnianie procesów transportowych. Kiedyś usłyszałem taką definicję, że czystość to inaczej maksymalny poziom brudu jaki to jesteśmy w stanie zaakceptować. Chodzi mi głównie o to, że każdy wraz z nas inaczej postrzega schludność i bardzo często dzięki tym tle pojawiają się spory. Dlatego jako Ever Grupa rozwijamy technologię jak i również aplikacje monitorowania procesu doprowadzenia do czystości i komunikowania tej kontroli do naszych zleceniodawców. Za pomocą doprecyzowaniu mierników unikamy niekoniecznych spięć, a nasi partnerzy mają wgląd we całokształt co się dzieje. Wówczas bardzo ułatwia komunikację i jednocześnie wpisuje się przy trend ciągłego rozwijania inżynierii. Jednak, chyba najważniejszym wyzwaniem na najbliższe 5 lat dla branży będzie robotyzacja usług sprzątania.

- Czy uważa Pan, hdy outsourcing tego typu usług jest w perspektywie periodu nieunikniony?

- Tak. Rynek, chociażby z powodu braku personelu będzie coraz to mocniej korzystał z tego rodzaju usług. Nie tylko w życiu zawodowym, ale i po prywatnym życiu każdego spośród nas. To naturalne wydarzenie, że dążymy do ułatwiania sobie podstawowych procesów. Korzystanie z firm zewnętrznych to właśnie taki proces. Cały biznes dąży do tego, by skupiać się dzięki własnych celach biznesowych, a resztę pozostawić fachowcom takowym jak my.

- Dziękuję za rozmowę.

Łukasz Bąk

Powyższe rady powstały we współpracy z Przemysławem Osowieckim, Dyrektorem Rządzącym Ever Grupy specjalizującej się od 25 lat przy świadczeniu usług utrzymania czystości, ochrony, żywienia zbiorowego i obsługi technicznej.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej napisz lub zadzwoń:

Ever Grupa S. A.

Ul. Arkuszowa 39

01-934 Warszawa

Tel. 22 329 25 10

e-mail: [email protected] com. pl

Materiał partnera

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem wyobrażenie o likwidacji OFE. Dzięki jeszcze gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, ma możliwość uniknąć kary. Wystarczy otwarty żal

AUTOPROMOCJI Koniec bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI znał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Myśl Banku i kilkunastu pracowników. Chodzi o aferę GetBack

Notowanie

apple szykuje się na śmierć iPhone’a

Apple szykuje się na śmierć iPhone’a

iPhone może być najbardziej udanym produktem wszech okresów. Apple sprzedał łącznie przeszło miliard urządzeń tej serii, a firma trafiła dzięki temu na szczyt listy najbardziej wartościowych marek otoczenia. Apple…...

Czytać
arabia Saudyjska nic nie straci na pozoumieniu OPEC

Arabia Saudyjska nic nie straci na pozoumieniu OPEC

Na środowym spotkaniu w Wiedniu OPEC zgodziło się wreszcie na obniżkę produkcji ropy. To główna przeprowadzona przez kartel obniżka od 2008 roku, zaś w dodatku znaczący przełom w realizowanej przez 2 lata strategii…...

Czytać