blisko

Jaguar I-Pace a mianowicie luksusowe auta na prąd są, tylko gdzie ładowarki?

  • Dom
  • Motoryzacja
  • Jaguar I-Pace a mianowicie luksusowe auta na prąd są, tylko gdzie ładowarki?
Jaguar I-Pace - osiągi, zaopatrzenie, koszt

Od czasu podczas gdy premier Mateusz Morawiecki ogłosił Plan Rozwoju Elektromobilności, minęły już prawie dwa czasy. Chciałoby się powiedzieć, hdy stacje ładowania powstają jak grzyby po deszczu, Polacy w kolejkach ustawiają się po samochody elektryczne, zaś polskie auto elektryczne chodzi już ostatnie testy.

Niestety tak nie wydaje się, a powody aktualnego stanu to temat na osobny materiał. Pomimo tego wielkie koncerny, nie oglądając się w Polskę i jej zamiary z impetem rozwijają coraz popularniejsze na świecie samochody nasze. Na naszym rynku pojawiło się nowe, luksusowe samochód elektryczne. To Jaguar I-Pace, który to z radością utrze nosa Tesli. W naszym kraju może to być stosunkowo nieskomplikowane, bo przecież najbliższy serwis Tesli jest w Berlinie.

To pierwsza prezentacja, na pełny test przywędruje jeszcze czas. Elektrycznym Jaguarem miałem okazję zrobić kilkanaście kilometrów po lokalnych trasach pod Radomiem oraz obrazić kilku prób na torze Jastrząb. Ważne jest jednak pierwsze wrażenie.

Pierwsze wrażenie

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Wygląd I-Pace nawiązuje do odwiedzenia aktualnej linii Jaguara. Przymrużone przednie reflektory, wąskie tylne światła. Płynne i efektywne kształty plus niska sylwetka oraz ogromna i równo nachylona przednia szyba. Kabina przesunięta jest bardziej do odwiedzenia przodu niż w zwykłych spalinowych modelach, po to, aby dać pasażerom większą ilość wiadomości przestrzeni w środku. 20-calowe koła wydają się chociażby odrobinę za małe do tego samochodu. Chowające się, jak w Velarze klamki dbają na temat czystą, niczym niezakłóconą linię auta.

Wnętrze

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska Wnętrze

W środku jest o niebo przyjemniej niż w Tesli 3, gdzie mamy tylko kierownicę, fotele i ogromny tablet. Tutaj jest prawie konkretnie. Oczywiście królują wyświetlacze i ekrany dotykowe, ale Jaguar wciąż wygląda jak normalny samochód. Łatwo dobrać dobrą pozycję za kierownicą, aczkolwiek siedzimy dość wysoko, co nie każdy lubi. Wraz z tyłu nie ma tunelu, a dwójka dorosłych pojedzie w bardzo komfortowych ustaleniach. Razem z grupą dziennikarzy jeździliśmy samochodami prototypowymi, ale jakość i tak sprawiała niezłe wrażenie. Mam wiarę, że w seryjnych samochodach będzie jeszcze lepiej.

Napęd

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

I-Pace napędzany wydaje się przez dwa silniki elektryczne. Zamiast baku z paliwem mamy akumulator litowo-jonowy o pojemności 90kWh. Ogniwa ułożone będą płasko pod podłogą i tam ukryta jest większość ciężaru auta. Moc trzech silników brytyjskiego "elektryka" to 400 KM, a chwilę obrotowy 696 Nm dostępny już od startu. To pozwala rozpędzić się do 100 km/h w mniej niż 5 sekund.

Zasięg

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Jaguar mówi o zasięgu do 480 km wedle nowego opracowanego dla europejskich pojazdów standardu WLTP. W działalności będzie to zapewne skromniej. Biorąc pod uwagę gęstość ładowarek w Polsce, odrzucić wybrałbym się tym motocyklem ani na zwiedzanie Podlasia, ani nad Bałtyk, oraz w polskie góry. Ekspresowych, prawdziwych ładowarek jest po Polsce ledwie kilkadziesiąt. Pozostałość "stacji" to zwykłe gniazdka. Ładowanie Jaguara I-Pace z dokupionego wall boxa, zainstalowanego w garażu ma upierać się około 13 godzin od momentu całkowitego rozładowania do setka proc. Ładowanie ze zwykłego gniazdka to nawet 40 godzin. Szybkie, płatne ładowarki są drogie i występują w Polsce bardzo rzadko.

Przyjemność z jazdy "elektrykiem"

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

W środku jest cicho, an auto prowadzi się zupełnie normalnie. Przesiadając się wraz z tradycyjnego, spalinowego samochodu odrzucić odczujesz większej różnicy. Również jeśli chodzi o obsługę, jak i prowadzenie. Przed chwilą w szybko pokonywanych zakrętach, kiedy guma opon obecnie się podda, a przód zacznie uciekać w witrynę krajobrazu za boczną szybą, przypomnisz sobie, że masa tego niewielkiego przecież samochodu to 2 300 kilogramów. Przy tej wadze poniekąd standardowy napęd na cztery koła niewiele pomoże. W szczególności czuć to na 20-calowych obręczach. Samochód wyposażony po opcjonalne 22-calowe koła wydaje się być bardziej stabilny i dużo lepiej trzyma się kosztowny w podbramkowych sytuacjach.

Pieniądze

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Cena Jaguara I-Pace startuje od 354 900 zł. Co najmniej tyle będą musieli zapłacić pierwsi klienci, do których pojazdy dotrą już w pod koniec lata. Pula 55 aut poświęconych na Polskę w 2018 roku została już wyprzedana. Bogato wyposażona wersja First Edition kosztuje 469 900 zł. Dla porównania cena Tesli X 100D to 111 780 euro. W przypadku tego rodzaju aut przeważać będzie pewnie leasing lub najem, aczkolwiek Jaguar myśli o ludzi, którzy pojeżdżą dłużej, przynosi gwarancję na baterie 12 lat lub 160 000 kilometrów, w stosunku do tego, jak stanie się pierwsze.

Czy warto?

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Jeśli plan premiera dzięki elektryfikację Polski będzie szedł w takim tempie, jak dotychczas to bym się mocno zastanowił nad kupnem tak drogiego samochodu elektrycznego. Dopłat wciąż brak, ulg podatkowych również, stacji ładowania niewiele, więc uniwersalność pojazdów elektrycznych wciąż jest dyskusyjna. Jaguar nazywa ten pojazd "najinteligentniej zaprojektowanym sportowym samochodem świata, w tej czasie z przykrością napisałbym poniekąd "luksusowy i drogi, metropolitarny środek transportu o dosyć ograniczonym zastosowaniu".

drony mogą napotkać na problemy. AUDS wchodzi w decydującą fazę  Tech

Drony mogą napotkać na problemy. AUDS wchodzi w decydującą fazę Tech

Wyśledzi drona, przejmie kontrolę nad nim jak i również doprowadzi do jego upadku podczas kilku sekund. Amerykanie stworzyli technologię zdolną do tropienia i niszczenia bezzałogowych samolotów latających w pobliżu lotnisk.…...

Czytać
dymisja prezesa Jastrzębskiej Spółki Węglowej

Dymisja prezesa Jastrzębskiej Spółki Węglowej

Rada nadzorcza Jastrzębskiej Spółki Węglowej odwołała prezesa Tomasza Gawlika i oddelegowała do czasowego pełnienia tej funkcji Daniela Ozona - podała spółka po komunikacie. Gawlik był prezesem JSW od połowy grudnia…...

Czytać