blisko

Chroniczny stres zmienia konstrukcję mózgu. Można jednak z tym walczyć

  • Dom
  • Rozwoj osobisty
  • Chroniczny stres zmienia konstrukcję mózgu. Można jednak z tym walczyć
Długotrwały stres a zmiany po mózgu

Długotrwały stres powoduje, że konstrukcja mózgu ulega znaczącym przemianom. Efektem są m. in. zaburzenia koncentracji, problemy wraz z pamięcią, brak kontroli nad emocjami, a nawet stany lękowe oraz depresja. Są jednak sposoby na wówczas, by zahamować negatywny wpływ stresu na nasz intelekt.

Można powiedzieć, iż wskutek długotrwałego stresu własny mózg zaczyna sam mojej dziurki "pożerać". Co to oznacza? Otóż, jak tłumaczy Kimberly Hiss w artykule opublikowanym na stronie Reader's Digest, w korze mózgowej osoby będącej pod wpływem chronicznego stresu zaczyna ubywać istoty szarej. Autorka powołuje się na badania z kilkunastu uniwersytetów. Szczególne ubytki pojawiają się w korze przedczołowej, w którym miejscu naukowcy umiejscowili nasze superego. To ta część mózgu odpowiada za nasze procedury poznawcze - planowanie, podejmowanie decyzji, przewidywanie ich rezultacie, kontrola emocji itd.

Długotrwały stres powoduje depresję, problemy w relacjach spośród ludźmi, przyczynia się do odwiedzenia zawałów

Uszkodzenie tak istotnej partii mózgu prowadzi do dużej liczby negatywnych konsekwencji. Zmianie ulega zachowanie danej osoby - staje się bardziej wybuchowa, nie kontroluje swoich emocji.

- Ma bariery w uczeniu się i pracy, nie potrafi żywić nawet najprostszych decyzji a mianowicie tłumaczy dr Sundari Chetty ze Stanford School of Medicine.

To odrzucić są jednak tylko przejściowe zmiany. Psychiatrzy już jakikolwiek czas temu wskazali dzięki związek między chronicznym wysiłkiem a występowaniem zburzeń lękowych oraz depresji. Ostatnio naukowcy z decydowali się nawet określać niektóre odmiany depresji mianem ciężkiej postaci długiego stresu.

Ponadto stres wpływa negatywnie na polski układ sercowo-naczyniowy i wydaje się być częstą przyczyną zawałów.

Ćwiczenia, medytacja oraz sen pomagają mózgowi zregenerować się po długotrwałym stresie

Dobra dane jest taka, że zmiany w mózgu wywołane przedłużającym się stresem nie istnieją nieodwracalne.

- Powszechnie rzecz ujmując mózg, a szczególnie hipokamp, są całkiem plastyczne, łatwo ulegają uszkodzeniu, ale też łatwo zreperować straty. Jeżeli przyczyna stresu zostanie usunięta lub zminimalizuje się jej oddziaływanie, całość wraca do poprzedniego postaci - mówi dr Chetty.

Zdaniem badaczy będą trzy metody na to, by pomóc swojemu mózgowi przy regeneracji. Pierwszym jest uprawianie sportu. 30 minut działalności fizycznej dziennie może zahamować działanie kortyzolu (hormonu stresu) i poprawić nasz nastrój.

Pomocna jest także medytacja. Jej efekty będą widoczne natychmiast. Przeprowadzono doświadczenie, które pokazało, że kilkunastominutowa medytacja w stylu mindfulness (trening uważności) zmniejsza zdecydowanie stany lękowe.

Kluczową rolę w procesie regeneracji ma również sen, który, jak twierdzi dr Chetty, ma ogromną funkcje w kontrolowaniu działania hormonu stresu.

dlaczego warto wyłączyć w programach powiadomienia

Dlaczego warto wyłączyć w programach powiadomienia

Niedawno jeden z redakcyjnych kolegów zdziwił się, iż w trakcie wyjścia na obiad nie tylko nie zaakceptować odpisałem mu na całkiem pilną wiadomość na facebookowym Messengerze, ale nawet jej nie przeczytałem.…...

Czytać
dobrowolny split payment od jednej stycznia 2018 roku

Dobrowolny split payment od jednej stycznia 2018 roku

Dobrowolne stosowanie podzielonej płatności VAT, czyli tzw. split payment, wejdzie przy życie 1 stycznia 2018 roku - zapowiedział Ryszard Gruza, wiceminister finansów. Z czasem miałoby ono stać się obligatoryjne. Wiceminister…...

Czytać