blisko

Masz poczucie, że wciąż tęskni ci czasu? Profesor wraz ze Stanforda znalazła na wówczas ciekawy sposób

  • Dom
  • Rozwoj osobisty
  • Masz poczucie, że wciąż tęskni ci czasu? Profesor wraz ze Stanforda znalazła na wówczas ciekawy sposób
Jak mieć więcej czasu, jak na przykład lepiej zarządzać czasem

W dzisiejszym świecie wiele ludzi odnosi wrażenie, że dzierży za mało czasu na wszystko. Jak mieć fita więcej? Według badań badaczy z Uniwersytetu Stanforda, można zrobić jedną rzecz, żeby nieco "rozciągnąć" minuty i godziny - a dokładnie - nasze ich postrzeganie.

Mowa o "wywoływaniu w sobie zachwytu" (z ang. elicit a sense of awe), jak pisze prof. Susan Greenberg wraz z Uniwersytetu Stanforda. - Doświadczanie czegoś niesamowicie inspirującego - czy to zwiedzanie katedry, czy zobaczenie Wielkiego Kanionu - może zmieniać percepcję czasu i podnosić jakość życia - podkreśla psycholożka.

Jak to operuje? Czas staje w miejscu, gdy coś nas zachwyci

"Zachwyt" w tym przypadku określany jest jako odczucie "wielkie" (w sensie rozmiaru, numeru, zdolności czy ważności) oraz zdolne do zmieniania sposobu patrzenia na świat. Prof. Greenberg powołuje się do tego na badania Jennifer Aaker, profesor marketingu na Stanfordzie. Według nich, gdy coś nas zachwyca, czujemy się "mniejsi od życia", zaś to z kolei odziałuje na naszą percepcję.

Naukowcy wyjaśnili, że gdy czujemy zachwyt, skupiamy się na danej chwili, zaś to z kolei sprawia, że "rozciągamy" całe to przeżycie i wraz spośród nim swoje poczucie czasu. Idą za tym dwa zjawiska: przede wszystkim, odczucie zachwytu czyni ludzi "bogatymi w czas", a według drugie takie osoby będą bardziej skłonne do przeżywania niż posiadania i równolegle są mniej niecierpliwe.

Jak badano wpływ zachwytu na poczucie czasu

Wnioski ów prof. Aaker wysnuła na przeprowadzeniu trzech eksperymentów. W pierwszym uczestnicy mieli oszacować, czy zachwyt bardziej niż szczęście wpływa na pierwotnego percepcję dostępnego czasu. W tym celu 63 studentów obejrzało 60-sekundową autopromocję telewizyjną. Jednej grupie puszczono spot pokazujący ludzi sterczących przed zachwycającymi, niesamowitymi obrazami - wodospadami, wielorybami, kosmosem. Druga grupa oglądała autopromocję, w której pokazano jednostki krzyżujące swoją drogę wraz z paradą szczęśliwych i dobitnie ubranych ludzi rzucających confetti. Potem zapytano ich o percepcję czasu.

Grupa, która oglądała "inspirujące" obrazy, częściej niż druga zgadzała się ze stwierdzeniami sugerującymi, iż mają jeszcze wiele czasu. To tu naukowcy stwierdzili, że gdy czujemy zachwyt, skupiamy się na danej chwili, zaś to z kolei powoduje, że "rozciągamy" całe to przeżycie i wraz wraz z nim swoje poczucie czasu.

W drugim eksperymencie sprawdzono, czy zachwyt zmniejsza niecierpliwość, oraz czy wzmaga chęć do podjęcia działań charytatywnych po raz główny pod żadnym pozorem. 86 uczniów poproszono o napisanie osobistego tekstu, z czego połowa miała opowiedzieć o tymże, co ich zachwyca, natomiast druga połowa o szczęściu. Później wypełniali serię ankiet, w których określali osobisty poziom niecierpliwości, chęć do podjęcia działań charytatywnych lub przekazywania na nią pieniędzy oraz ich ogólny poziom ekscytacji, zachwytu, dumy jak i również szczęścia.

Osoby, które miały pisać o zachwytach, były bardziej skłonne do opowiadania o naturze, sztuce, muzyce lub cudzych osiągnięciach, podczas gdy eseje o szczęściu dotyczyły raczej interakcji społecznych i osobistych osiągnięć. Co jednak najważniejsze, w pierwszej grupie odnotowano znacznie mniejszy odsetek osób deklarujących niecierpliwość. Byli też bardziej skłonni do prac charytatywnych, ale niekoniecznie do odwiedzenia oddawania pieniędzy.

By upewnić się w ludzi wnioskach, naukowcy ze Stanforda przeprowadzili trzeci eksperyment, sprawdzający, czy uczestnicy w dzieje zachwytu - a zatem czujący, że mają większą ilość wiadomości czasu - wolą przyjąć prezent w postaci ciekawego praktyki czy jednak konkretnej, materialnej rzeczy. Badani w 2 grupach czytali teksty - pierwsza historię wzbudzającą zachwyt, o wspinaczce na Wieżę Eiffela i widoku w Paryż, a druga na temat bliżej nieokreślonej wieży i nieznanym pejzażu. Później partycypanci w ankietach zgadzali się lub nie z adekwatnymi zdaniami dotyczącymi czasu, np. "czas mi przecieka przez palce" lub "czas wydaje się być bezgraniczny". Wybierali też, który woleliby dostać prezent, np. bilet na spektakl w Broadwayu czy jakiś gadżet technologiczny.

Także trzeci eksperyment, jak opisuje Susan Greenberg, potwierdził silne powiązanie między zachwytem i poczuciem posiadania więcej czasu. Team czytająca inspirujący tekst o Paryżu była też bardziej skłonna do wybierania prezentów-doświadczeń.

Jak generować po sobie zachwyt?

Te testowania pokazują, wyjaśnia profesor ze Stanforda, jak silne działanie na naszą percepcję periodu ma uczucie zachwytu. Wyłącznie jak je wzbudzić? Greenberg wskazuje, że jest dzięki to sposób - wystarczy... zrobić coś, co naszej firmy zachwyca. Może to być słuchanie wybitnej muzyki, obejrzenie zachodu słońca czy przeczytanie fragmentu inspirującej książki.

Co prawda, wedle cytowanych przez nią testowań, taki stan jest prędzej rzadki i występuje zwykle, gdy się go nie zaakceptować spodziewamy, ale można próbować go w sobie wyrabiać tak jak np. wrażenie wdzięczności.

gospodarka strefy euro rośnie nieco szybciej  Ze świata

Gospodarka strefy euro rośnie nieco szybciej Ze świata

Janis Warufakis przy TVN24 BiS: "Udają, że kryzys się skończył. Greckiego długu nie da się spłacić" Mazowsze zostało zwaśnione. Rząd liczy na poboczne środki z Unii Europejskiej Wydarzenia w Sejmie…...

Czytać
google chce porozmawiać o «byciu zapomnianym». Debata też w Warszawie  Informacje

Google chce porozmawiać o «byciu zapomnianym». Debata też w Warszawie Informacje

Google szuka drogi do odpowiedzi co w dalszym ciągu z wyrokiem ws. uprawnienia do bycia zapomnianym. Firma, która nie zgadza się z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, planuje zorganizować publiczne spotkania w siedmiu…...

Czytać