blisko

Bilet w smartfonie to standard w Przewozach Regionalnych. "PKP mogło ustrzec się awarii"

Bilet w smartfonie to standard w Przewozach Regionalnych. «PKP mogło uniknąć awarii»  Informacje

PKP Intercity mogło uniknąć niektórych konsekwencji awarii elektronicznego systemu zbytu biletów, gdyby skorzystało wraz z rozwiązań spółki Przewozy Regionalne - powiedział PAP specjalista ds. transportu i transportu z Instytutu Sobieskiego Michał Beim.

W nocy z soboty na niedzielę PKP Intercity rozpoczęło handel biletów w nowym elektronicznym systemie m. in. na nowe połączenia między miastami, realizowane przez pociągi Pendolino. Wbrew zapowiedziom bilety dało się kupić jedynie w kasach, na stronach internetowych wyświetlany był komunikat o przerwie technologicznej. Ci pasażerowie, którzy kupili wcześniej bilety za pośrednictwem internet nie mogą dziś ich wydrukować.

PKP Cargo: ponad 100 tys. zł dla odchodzących podwładnych

Nauka na błędach

Według Beima PKP Intercity mogło skorzystać z doświadczeń spółki Przewozy Regionalne, która wysyła e-mailem w załączniku bilet już podczas tej zakupu. Można także, o ile ktoś poda numer komórki komórkowego, otrzymać bilet pod postacią kodu na smartfon.

- Można było z tych pomysłów skorzystać, bo system Przewozów Regionalnych funkcjonuje bardzo dobrze. Pozwala kupić także jeden bilet na przewóz kilkoma pociągami. Niestety menadżerowie PKP Intercity nie chcieli skorzystać ze sprawdzonych wyjść. Gdyby takie rozwiązanie wdrożono, wielu graczy nie miałoby obecnie problemów - podkreślił.

PKP Intercity obejmie odbiorców "szczególną opieką". I obiecuje więcej tanich biletów na pendolino

Jakie następstwa?

Beim dodał, iż konsekwencje awarii systemu mogą dotyczyć nie tylko ludzi osób, które chciały zakupić bilety w ostatni koniec tygodnia, kiedy system przestał działać, ale także tych podróżnych, którzy kupili wcześniej bilety i nie mogą katalogów teraz wydrukować, bo nie działa coś znacznie więcej aniżeli tylko system dotyczący sprzedaży biletów przez sieć, ale także system rezerwacji miejsc w kasach.

- Wprawdzie specjalne funkcje PKP Intercity pozwalają po takiej sytuacji na samo pokazanie dokumentu ze fotografią. Ale to rozwiązanie wydaje się skuteczne na trasach rodzimych. Osoby, który kupiły za pośrednictwem internet bilety na trasy międzynarodowe np. na ekspres z Warszawy do Berlina mogą mieć w relacji z tym kłopoty według przekroczeniu polskiej granicy - podkreślił ekspert.

Pozostały dzień awarii systemu PKP Intercity. Bilet na Pendolino tylko w kasach

Chaos

Według Beima rozgardiasz ze sprzedażą biletów wydaje się być kolejnym wydarzeniem ostatnio rzeczywiście podważającym zaufanie obywateli aż do kolei. - Przedłużające się problemy PKP Intercity z uruchomieniem tego systemu doprowadzą do tego, że jednostki będą rezygnować z podróżowania koleją. Wiele osób zostanie rezygnować z kolei w rzecz samochodów, czy łączności autobusowej i lotniczej. To spowoduje - prawdopodobnie krótkotrwały - odpływ klientów wraz z kolei - podkreślił.

Z związku z awarią internetowego systemu sprzedaży biletów spółka PKP Intercity poinformowała, że odwołani zostali penis zarządu PKP Intercity Dawid Horodyński oraz dyrektor wykonawczy ds. finansowych i pomocy Piotr Butkiewicz i szef biura informatyki Michał Rudek.

Co zrobić?

By jak najszybciej usunąć problem spółka powołała sztab kryzysowy, którym kieruje szef rady nadzorczej PKP Intercity i członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz. Sztab gromadzi różnych ekspertów, również powierzchownych.

PKP Intercity przeprosiło klientów za utrudnienia po zakupie biletu. Wskazało, że pasażerowie, którzy mają trudności w korzystaniu z serwisu e-IC i nie mają możliwość wydrukować biletu, zostaną odprawieni na pokładach pociągów w podstawie dokumentu ze fotografią (np. dowodu osobistego, upoważnienia jazdy czy paszportu). Jeżeli zrezygnują z podróży, na złożeniu reklamacji otrzymają kompletny zwrot wartości biletu a w sytuacji, kiedy odrzucić zdążą kupić biletu w kasie, będą mogli nabyć bilety od konduktora z brakiem dodatkowej opłaty.

Sprzedaż biletów

W piątek czternaście listopada spółka PKP Intercity informowała, że zamiast 13 składów, 14 grudnia br. na trasy wyruszy dziewięć składów Pendolino. Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska tłumaczyła, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich poprzez producenta.

Na trasie z Warszawy do Gdyni pojawi się o pięć pociągów Pendolino mniej, aniżeli zakładano; szlak z Warszawy do Krakowa obsługiwać stanie się o dwa Pendolino skromniej, a na trasie wraz z Warszawy do Katowic a mianowicie o trzy. Liczba pociągów Pendolino na szlaku wraz z Warszawy do Wrocławia odrzucić ulegnie zmianie.

Miliardy na pociągi

Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. ich wprowadzenie na polskie tory ma pozwolić na skrócenie czasu podróży między największymi miastami. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie ok. 6 i pół godziny, do Gdyni, blisko 3 godz., a do Wrocławia 3 godz. 40 minut.

Koszt 20 pociągów Pendolino kupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje również budowę zaplecza technicznego przy Warszawie oraz utrzymanie technicznego pociągów przez 17 latek.

bezrobocie rośnie. «Być może ujrzymy 14 proc. »  Informacje

Bezrobocie rośnie. «Być może ujrzymy 14 proc. » Informacje

Stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła na koniec grudnia 2012 roku 13, trzech proc. wobec 12, 9 proc. na koniec listopada ubiegłego roku - poinformowało ministerstwo pracy. W analogicznym okresie 2011 r.…...

Czytać
biden apeluje do UE na temat przedłużenie sankcji wobec Rosji  Ze świata

Biden apeluje do UE na temat przedłużenie sankcji wobec Rosji Ze świata

Wiceprezydent USA Joe Biden zaapelował w środę do liderów Unii Europejskiej o przedłużenie na wierzchołku w czerwcu sankcji w stosunku do Rosji, by ukarać ją za jej działania na Ukrainie. Jednocześnie bronił…...

Czytać