blisko

Polska z własną marką samochodu osobowego? To pieśni przyszłości i to bardzo odległej

  • Dom
  • Wiadomosci
  • Polska z własną marką samochodu osobowego? To pieśni przyszłości i to bardzo odległej
Branża motoryzacyjna w Polsce - analiza

Pomimo pojawiających się w przestrzeni publicznej nowatorskich wizji rozwoju polskiej motoryzacji, po kolejnych latach nie zmienią się ani jej specjalność, ani źródło wzrostu, to znaczy eksport. Dlaczego? Bo zbudowanie silnej marki samochodowej jest możliwe, ale wymaga periodu i ogromnych inwestycji. I to nie tylko przy opracowanie samochodu i zbudowanie od podstaw nowoczesnej manufaktury, ale także w stworzenie sieci dilerskiej oraz serwisowej zarówno w Polsce, jak i w całej Europie – pokazują eksperci BZ WBK.

Bank wspólnie z wywiadownią gospodarczą Bisnode i Polską Izbą Motoryzacji prześwietlili budowę firm motoryzacyjnych z naszym kapitałem. Okazuje się, hdy branża rośnie na eksporcie części i pojazdów innych niż osobowe. I tak pozostanie przez najbliższe okres.

– Polska firma samochodu osobowego to póki co pieśń przyszłości. W tym miejscu i teraz bezsprzecznie rządzą producenci podzespołów oraz wozów innych niż osobowe, jacy działają w niszach, umieją sprzedawać za granicą jak i również sprawnie włączają się po międzynarodowe łańcuchy wartości sektora automotive. Przez co w żadnym wypadku 5 lat to się nie zmieni – pokazują autorzy drugiej edycji złączenia TOP30 polskich firm z częściami z polskim kapitałem.

Biznes rośnie na eksporcie

Na najnowszej liście TOP30, innymi słowy 30-stu firm motoryzacyjnych spośród większościowym polskim kapitałem o największych przychodach, aż 21 miejsc zajmują firmy wytwarzające części i podzespoły. 3 podmioty z tej ekipy to producenci akumulatorów. Drugi silnik wzrostu polskiego automotive to producenci pojazdów innych niż samochody osobowe i dostawcze. Wśród nich są: 2 firmy produkujące autokary, 4 firmy produkujące naczepy, przyczepy i zabudowy do odwiedzenia samochodów oraz 3 spółki produkujące pojazdy specjalne.

Sprawozdania pokazują, że biznes tych firm pędzi prędko: średni wzrost rocznych profitów podmiotów z TOP30 sięgnął 14 proc. W sferze realnego biznesu i przychodów polską branżę tworzą i co najmniej przez następujące 5 lat będą komponować przede wszystkim części, podzespoły, akcesoria, elementy wyposażenia lub specjalistyczne pojazdy i zadania wysyłane na eksport.

– W większości branż rynek wewnętrzny jest wstępem do ekspansji zagranicznej. W sektorze motoryzacyjnym możliwa wydaje się tendencja odwrotna. Za rzeczą nowych inwestycji zagranicznych koncernów w Polsce, które były przyciągnięte w ostatnim momencie i miejmy nadzieję, iż będzie jeszcze więcej, polskie firmy już dostarczające za granicę komponenty zyskają możliwość rozwoju na rynku wewnętrznym – mówi Roman Kantorski, prezes PIM.

Dodaje pan, że jeśli Polska dzierży zbudować własne auto osobowe, to jedynie dzięki mistrzowskiej produkcji części i podzespołów.

Zobacz top30 największych producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem:

Foto: BZ WBK, Nasze państwo Izba Motoryzacji / Bisnode Foto: BZ WBK, Polsa Izba Motoryzacji / Bisnode

ZOBACZ TAKŻE:

autostrada A1 za darmo. Za pośrednictwem wszystkie weekendy wakacji

Autostrada A1 za darmo. Za pośrednictwem wszystkie weekendy wakacji

Kierowcy ominą o tematyce historycznej miasto. Szybciej zakończono konstrukcję ważnej drogi Intratna konstrukcja polskich dróg. Kilkadziesiąt przedsiębiorstw walczy o kontrakty 107 mld złotych na drogi. Powstanie 3, 9 tys. km autostrad…...

Czytać
australia chce mocniej walczyć spośród terroryzmem

Australia chce mocniej walczyć spośród terroryzmem

Australijski parlament uchwalił w czwartek, 1 grudnia, ustawę umożliwiającą bezterminowe przetrzymywanie w więzieniach ludzi skazanych za terroryzm na odsiedzeniu przez nich kar. O tym, czy egzystują oni nadal zagrożenie gwoli społeczeństwa…...

Czytać