blisko

Numery alarmowe zmienią obsługę. "Nie będzie bezpośredniego kontaktu z policją, strażą"

  • Dom
  • Z kraju
  • Numery alarmowe zmienią obsługę. "Nie będzie bezpośredniego kontaktu z policją, strażą"
CPR mają zacząć przejmować liczebniki 997, 998 i 999

Już wkrótce zestawienia alarmowe 997, 998 jak i również 999 będą obsługiwane tak jak numer alarmowy 112, to znaczy w centrach powiadamiania ratunkowego, a nie przez przedstawicieli policji, straży i pogotowia. Zdaniem MSWiA usprawni wówczas działanie służb i skróci czas reakcji.

- Mamy nadzieję, że start procesu przejmowania tych numerów nastąpi nie później aniżeli do końca tego roku - powiedziała Maria Skarzyńska, naczelniczka Wydziału Systemu Powiadamiania Ratunkowego w Departamencie Teleinformatyki MSWiA, która w Katowicach uczestniczyła w spotkaniu szefów centrów powiadamiania ratunkowego (CPR) spośród całego kraju.

Skarzyńska zapewniła, że numery alarmowe policji, straży pożarnej i pogotowiu ratunkowemu nie zostaną wygaszone. W dalszym przeciągu będzie można się w nie dodzwonić, ale pozostaną obsługiwane tak jak nr alarmowy 112, czyli po centrach powiadamiania ratunkowego.

"A co wy byście zrobili? ". Policja publikuje nagranie z działaniu i pyta

- Nie zaakceptować będzie już bezpośredniego kontaktu telefonicznego z policją, strażą czy państwowym ratownictwem medycznym - jeżeli oczywiście nie będzie takiej potrzeby – wszystkie te numery będą obsługiwane w jednolity sposób a mianowicie powiedziała dziennikarzom Skarzyńska.

Przyspieszy czas reakcji

Według MSWiA taka zmiana przyspieszy termin reakcji. Centra powiadamiana alarmowego mają największą obsadę operatorów i najszybszy czas odbierania zgłoszeń alarmowych. Dyspozytor nie będzie musiał zbierać wiadomości, odbierać zgłoszeń, często fałszywych, dostanie natomiast gotową, zawodową informację – przekonywała naczelniczka.

- Zajmie się tym, do czego jest powołany - dysponowaniem pomocy na miejsce zdarzenia - przekonywała Skarzyńska i zaznaczyła, że kluczowe jest szybkie odebranie zgłoszenia i przekazanie go do konkretnej służby systemem teleinformatycznym.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy rozmiary 997, 998 i 999 będą odbierane tylko przy centrach powiadamiania. Wcześniej powinno się osiągnąć porozumienie ze służbami i operatorami telekomunikacyjnymi i zwiększyć zatrudnienie i doszkolić operatorów numerów alarmowych. MSWiA chce, by przejmowanie numerów rozpoczęło się jeszcze po tym roku.

Konieczne zmiany

Nieco inne niźli MSWiA zdanie na ów temat przejmowania połączeń alarmowych ma Andrzeja Szczeponek - dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim.

- Niekoniecznie chcielibyśmy to wszystko obsługiwać w CPR; być może częściowo. Natomiast na pewno chcielibyśmy zostawić stary układ jako rezerwowy - rzekł i dodał, że mógłby się on przydać w razie awarii. Wyraził wiarę, że zmiany będą wprowadzanie stopniowo.

Dzwonienie za kółkiem zagrożeniem na rzecz bezpieczeństwa. Będą konfiskowane?

Centra Powiadamiania Ratunkowego znajdują się w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Głównym założeniem systemu jest jakim sposobem najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających obsługi. W sytuacji, gdy osoba przebywająca na terenie danego województwa łączy się z numerem 112 i nie może zdobyć połączenia z centrum na tym terenie, zgłoszenie jest przekazywane do innego ośrodka.

System informatyczny pracujący w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego. Na dodatek wyświetla dane osoby, w którą telefon jest zarejestrowany, oraz prezentuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Wspiera to nie tylko w udzieleniu pomocy w sprawy, gdy ktoś nie umie podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w przypadku wypadku samochodowego poza odcinkiem zabudowanym), ale również uprzystępnia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, po przypadku gdy na przykład zgłaszający podaje nieprawdziwą pozycję.

blajer wyjaśnia, czy otyłość szkodzi karierze  Informacje

Blajer wyjaśnia, czy otyłość szkodzi karierze Informacje

Odwołany lot? Pasażerom przysługuje odszkodowanie Tanie wczasy na Malcie. Oto użyteczny poradnik Przyciągają turystów jak na przykład magnes. Pomagają tanie loty i stulecie objawień Wakacje nad polskim morzem. Masz możliwość…...

Czytać
bilet w smartfonie to standard w Przewozach Regionalnych. «PKP mogło uniknąć awarii»  Informacje

Bilet w smartfonie to standard w Przewozach Regionalnych. «PKP mogło uniknąć awarii» Informacje

PKP Intercity mogło uniknąć niektórych konsekwencji awarii elektronicznego systemu zbytu biletów, gdyby skorzystało wraz z rozwiązań spółki Przewozy Regionalne - powiedział PAP specjalista ds. transportu i transportu z Instytutu…...

Czytać